Featured Posts


* * *KISAH KATAK * * *

Assalamualaikum...nak kongsi kisah dari SOLUSI:Panduan Hidup Bersyariat Isu 36
Sekumpulan Katak Sedang Mengelilingi Sebuah Perigi Yang Separa Siap.
Dua Ekor Katak Terperangkap Di Dalam Perigi Itu Akibat Tidak Berhati Hati Ketika Melompat.

... Mereka Melihat Ke Dalamnya. Ternyata Terlalu Dalam. Pantas Mereka Sepakat , Sudah Tiada Harapan.

"Kamu Bertawakl Sahajalah. Mungkin Ini Nasib Kamu ! " Jerit Katak Dari Atas Kepada 2 Ekor Di Dalam Perigi Itu.

"Kami Pun Tidak Tahu Macam Mana Kami Nak TOlong Kamu Naik Semula Ke Atas, " Kata Katak ain.
"Itulah Kamu, Kenapa CUai Sangat. Ini Padahnya Tidak Berhati Hati... Kalaulah Kamu Betul2 Semasa Melompat, Takkan Jadi Tragedi Macam Ni," Tambah Katak Yang Lain..

Namun Kedua2 Ekor Katak Itu Tetap Berusaha Naik Ke Atas Dengan Melompat. Masih Gagal. Dari Atas Terus Kedengaran Suara2 Yang Hanya Membunuh Harapan Mereka..

Setelah Agak Lama Mencuba,Salah Seekor Katak Berputus Asa. Badannya Sakit2 Lenguh2 Akibat Melompat Tanpa Henti.. Tenaganya Pula Semakin Lemah. Dia Hanya Mampu Tersandar Pada Dinding Perigi. DItambah Pula Semangatnya Lumpuh Dek Kata2 Yang Tidak Memberangsangkan Dari Atas.

Tidak Berapa Lama Kendian, Ia Pun Mati. MATI KATAK.. Kumpulan Katak2 DI Atas Hanya Mampu Melihat..

Melihat Rakannya Telah Mati, Katak Yang Seekor Lagi Meneruskan Usaha Melompat.

"Kamu Tak Nampak Ke Kawan Kamu Tu Dah Mati? Kamu Pula Akan Menyusul Sama. SImpan Sahaja Tenaga Kamu.. Membazir Aja Kamu Melompat.. Buat Kali Terakhir, Kamu Ingin Makan Apa?Kami Akan Bawakan."
-Begitulah Teriakan2 Dari Atas Namun Katak Itu Tidak Mempedulikannya. Dia Teruih Melompat. Akhirnya Seperti Ada Satu Semangat Baru, Katak Itu Melompat Begitu Tinggi Dan Mampu Keluar.

Takjub Melihat Apa Yang Berlaku, Seekor Katake Meng-interview-nya : "Apesal Kamu Tetap Melompat Walaupun Kami Dah Menyuruh Kamu Menerima Takdir Yang Kamu Mungkin Akan Mati Sperti Rakanmu Itu?''

"Sebenarnya Saya Kurang Dengar.. Saya ingatkan Kamu Semua Memberi Semangat Kepada Saya Untuk Terus BErusaha Melompat. Saya Lihat Mulut Kamu Semua Menjerit sesuatu, Seolah2 Memberi Semangat Kepada Saya.. Sebab Itu Saya Terus Berusaha, Takmo Kecewakan Korang SUma..

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PENGAJARAN : You're What You Think.. Kekadang, Tersalah Sangka Juga Ada Manfaatnya Terutamanya Apabila Kita MenyangkaNiat Seseorang Yang Jahat Itu Sebenarnya Baik Untuk Kita Lalu Kita Mendapat Manffat Daripadanya..

wallhua'llam

ܓrenung-renungkan dan selamat beramal

0 comments:

Pena Sahabat

Others Blog

Blog Tutorial

Red Flower

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP